Dansk, europæisk eller hostingløsning fra et tredjeland

Det er en rigtig god idé at følge med eller være på forkant med den teknologiske udvikling. Digitaliseringen de seneste år har markant ændret på den måde, mange virksomheder, offentlige institutioner og organisationer i dag er organiseret og drevet. Dette stiller dog større krav til den måde vi opbevarer, behandler og sikrer ikke bare virksomhedens eller institutionens egen data, men også brugerne. Står du over for at skulle outsource hosting af jeres hjemmeside, BI applikation eller anden følsom og værdifuld data, skal du gøre dig en række overvejelser omkring valg af hostingløsning. Der er nemlig en række sikkerhed- og driftsmæssige hensyn, der er vigtige at iagttage.

 

Dansk eller udenlandsk samarbejdspartner?

Det kan i dag være svært at finde en virksomhed, der ikke har en tilhørende hjemmeside eller webshop. Det er nemlig blevet altafgørende at være synlig online. Nogle vil endda gå så vidt som at sige, at hvis ikke virksomheden eksisterer online, eksisterer den ikke. Uanset hvad, er vigtigheden af at være synlig online blevet tydelig de seneste år. Mange virksomheder er derfor gået med på den digitale bølge. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilken samarbejdspartner en virksomhed vælger til hosting af virksomhedens hjemmeside. Det store udvalg af udbydere gør det svært at finde den helt rette, og EU har tillige stillet en række krav, som gør det ulovligt at opbevare visse datatyper på servere, der ikke er fysisk placeret inden for EU’s grænser.

Mange virksomheder erfarer derfor, at det er mest hensigtsmæssigt at have en dansk eller europæisk samarbejdspartner. Selvom mange hostingudbydere fra tredjelande tilbyder skarpe priser og gode løsninger, er det ikke altid den rette vej at gå. Det kan nemlig være en stor fordel at vælge en lokal samarbejdspartner, da din virksomhed eller organisation både har bedre mulighed for at føre tilsyn og kontrol, ligesom support også foregår på et forståeligt sprog.

 

Samme overvejelser ift. diverse IT-løsninger

I dag er det dog langt fra nok at have en hjemmeside eller webshop, hvis ønsket er at følge med den digitale udvikling. Der er nemlig mange virksomheder, der allerede i dag gør brug af andre digitale værktøjer til at skabe værdi for deres virksomheder. Et af disse digitale værktøjer er Business Intelligence. Business Intelligence – også betegnet BI – handler i bund og grund om at indsamle rå data, strukturere disse data og derefter skabe mening og indsigt ud fra disse data. Blandt udbydere af BI-værktøjer er blandt andre det populære Azure hosting, der både tilbyder hosting og BI løsninger – samlet ét og samme sted.

En række tungere IT-løsninger kræver dedikeret serverplads, hvilket betyder, at din virksomhed også i relation til eksempelvis Business Intelligence bør overveje sit valg af samarbejdspartner. Er der tale om et centralt værktøj, som forretningen står og falder med, kan det generelt anbefales at vælge en løsningen inden for EU for at være på den sikre side.

Techster.dk kan du læse mere om IT-sikkerhed, den teknologisk udvikling, hosting og andet relevant om emnet. Du kan på den måde forblive opdateret omkring nye udviklingstendenser og således sikre dig, at din virksomhed ikke halter bagud i det digitale kapløb.